„Chopin dzieciom” – recenzja płyty

Trzymając w rękach kolejną, całkiem nową płytę z muzyką klasyczną dla dzieci zastanawiam się, czym będzie się różniła od setek pozostałych. Zaskakujące, iż na okładce nie widnieje portret znanego artysty lub pejzaż, tylko cień dumnego, czarnego kota, snującego się wdzięcznie po kolorowym płocie w kształcie klawiszy fortepianu.


Rozbawiony wzrok (gdyż mam ogromny sentyment do kotów) kieruję lekko w górę, tuż nad głowę kota, gdzie widnieje napis „Chopin dzieciom”. Zachęcona, zdejmuję folię z opakowania i, wdychając zapach plastiku, odchylam powoli skrzydełka okładki, ukrywające dwie płyty CD. No proszę… oprócz kota mamy tu żabę, kaczkę i nawet dżdżownicę! Piękne, kolorowe wydanie Chopina nie pozwala oderwać od siebie wzroku. Dzięki dołączonej książeczce możemy przeczytać dzieciom, kim był Fryderyk Chopin; pokazać, jak wygląda fortepian i, patrząc na wzór w książeczce, pomóc narysować maluchom klucz wiolinowy.

Wszyscy wiemy, że muzyka Chopina jest dość trudna i ciężka. Akordy składają się z bardzo wielu dźwięków na raz. Nie bez powodu muzycy mówią nawet często „akord chopinowski”. Źródła mówią, iż „najbardziej typową postać akord chopinowski przybiera wówczas, gdy jest bez przewrotu i w pozycji seksty, która nie opada na kwintę dominanty, lecz skacze o tercję w dół na prymę toniki”*. Cokolwiek to znaczy, brzmi skomplikowanie. Brawa dla Chopina, który według Bronarskiego, doskonale spełnił wszystkie wymagania podczas grania swoich kompozycji.

Pełna obawy co do reakcji dzieci na tak skomplikowane utwory, wpatruję się w resztę zwierzyńca na okładce. Liczę motyle, ślimaki i węże. Idzie mi coraz trudniej, gdyż właśnie pierwszy utwór z płyty dobiega do moich uszu. Później drugi, trzeci, czwarty… Czuję się niezwykle mile zaskoczona! Doskonale dobrane kompozycje lekko i przyjemnie wypełniają przestrzeń mojego pokoju. Album zawiera nie tylko łagodne, ale również energiczne utwory, zachęcając dzieci do zabawy i tańca. Moje obawy dotyczące skomplikowanej kompozycji rozpłynęły się, gdyż muzyka została dobrana znakomicie.

Badania naukowe udowadniają, że muzyka klasyczna ma bardzo dobry wpływ na psychikę i zdrowie fizyczne dzieci. Wspomaga koncentrację, zapamiętywanie oraz pobudza aktywnie do działania. Zachęcam do posłuchania – aż trzydzieści jeden utworów Fryderyka Chopina pozytywnie wpłynie na nastrój i przybliży naszym pociechom muzykę fortepianową.

Sandra Miśkiewicz**

Chopin dzieciom

Chopin dzieciom
wyd. Sony Music Polska, 2010

Na płycie:
CD 1 „WESOŁE ZABAWY Z FRYDERYKIEM”
1. Etiuda f-moll Op. 25 Nr 2 – Yukio Yokoyama
2. Polonez B-dur, Op. Post. – Cyprien Katsaris
3. Walc Ges-dur,Op. 70, Nr 2 – Alexander Brailovsky
4. „Życzenie” (Maiden’s Wish). Op.74 Nr 1 (Posth.) – Alexander Brailovsky
5. Impromptu A-dur, Op. 29 – Arthur Rubinstein
6. Walc cis-moll, Op. 64 , Nr 2 – Riccardo Castro
7. Etiuda Ges-dur, Op. 25 , nr 9 „Butterflies” -Yukio Yokoyama
8. Mazurek E-dur , Op.6, Nr 3 – Arthur Rubinstein
9. Preludium H-dur, Op. 28, nr 11 – Nelson Freire
10. Etiuda a-moll, Op. 25, Nr. 11 „Winter Wind” – Van Cliburn
11. Polonez As-dur, Op. Posth. – Cyprien Katsaris
12. Walc Des-dur , Op. 64 , Nr 1 „Minutowy” – Philippe Entremont
13. Mazurek C-dur, Op.24, Nr 2 – Emanuel Ax
14. Fantazja-Impromptu, Op.66 – Philippe Entremont
15. Etiuda D-dur (Trois Nouvelles Etudes) – Emanuel Ax
16. Tarantella As-dur Op. 43 – Yukio Yokoyama
17. Etiuda A-dur, Op. 25, Nr 1″Aeolioan Harp” – John Browning

CD 2 „KOŁYSANKI FRYDERYKA”
1. Mazurek D-dur, Op. 33, Nr 2 – Evgeny Kissin
2. Nokturn Es-dur, Op. 9 Nr 2 – Riccardo Castro
3. Berceuse D-dur, Op.57 – Evgeny Kissin
4. Preludium e-moll, Op. 28, nr 4 – Nelson Freire
5. Barkarola Fis-dur Op.60 – Evgenij Kissin
6. Preludium A-dur, Op. 28, Nr 7 – Nelson Freire
7. Etiuda E-dur, Op. 10, Nr 3 „Tristesse” – Van Cliburn
8 . Nokturn g-moll, Op. 15, Nr 3 – Riccardo Castro
9. Preludium Fis-dur, Op. 28, nr 13 – Nelson Freire
10. Walc a-moll,Op. 34, Nr 2 – Alexander Brailovsky
11. Sonata na fortp. i wiolonczelę Op. 65, cz.III. Largo – Yo-Yo Ma, Emanuel Ax
12. Nokturn cis-moll (1830) – Fou Ts’ong
13. Walc h-moll op.69 – Arthur Rubinstein
14. Nokturn e-moll, Op. Post.72 Nr 1 – Fou Ts’ong

* http://www.rmfclassic.pl/muzyka/encyklopedia,element,1575519.html

** Psychologia połączona z pedagogiką wzbogaciły doświadczenia Sandry podczas pracy z dziećmi. Wmieszała się w to wszystko również muzyka. Nieustanna chęć poznawania rozmaitych zestawień dźwięków sprawia, że Sandra chce się nimi ze wszystkimi podzielić. W pełni poddając się urokowi atmosfery, spotykając się z dziećmi melodyjnie nasyca ich fantazję intrygującymi brzmieniami. A fascynacja i radość, którą dostrzega w oczach maluchów za każdym razem, gdy obdarowuje je nową muzyką, jest dla niej największą nagrodą.

Dodano: 2010-05-27

Dodaj komentarz