Rodzinna zabawa edukacyjno-artystyczna!

Zapraszamy do naszej nowej zabawy! Oto nowy pomysł na zachętę wspólnego oglądania dzieł malarskich i próby ich interpretacji. W pierwszym odcinku przedstawiamy trzy propozycje i zachęcamy do tworzenia własnych!

Ogólne zasady zabawy edukacyjno-artystycznej:
1. Raz na tydzień/dwa tygodnie prezentowane zostanie dzieło (obraz, fotografia, zdjęcie rzeźby), wraz z krótkim opisem (autor, czas i okoliczności powstania, wykorzystane symbole). Ta część „edukacyjna” kończy się prostym testem.

2. Opis dzieła pozostawia pole do interpretacji, dotyczy tylko faktów. W tym miejscu rodzice są zachęcani do wysyłania interpretacji swoich dzieci. Ta część za każdym razem będzie trochę inna, zależnie od przestawionego dzieła.

3. W ramach nagrody prace dzieci będą prezentowane na portalu.

Przykłady:
Pieter Breugel (starszy) – „Chłopskie wesele” (1568)

Breugel

Peter Breugel, nazywany „starszym” dla odróżnienia od swojego syna, który nosił to samo imię, był malarzem niderlandzkim (Niderlandy to dawna nazwa Belgii, Holandii i Luksemburga), który najchętniej malował nie królów i szlachtę, a prostych ludzi ze wsi oraz pejzaże, czyli obrazy przedstawiające widoki natury. Takie obrazy jak „Chłopskie wesele” nazywamy malarstwem rodzajowym, czyli takim, które ukazuje życie codzienne zwykłych ludzi.

Sprawdź czy pamiętasz:
1. Autor obrazu nazywany był „starszym”, bo…
a. nosił długą siwą brodę
b. trzeba było go odróżnić od jego syna – Petera Breugla młodszego
c. był najstarszym malarzem w Niderlandach

2. Niderlandy to dawna nazwa….
a. Belgii, Holandii i Luksemburga
b. Hiszpanii i Portugalii
c. miasta, w którym mieszkała rodzina Breugelów

3. Malarstwo rodzajowe przedstawia:
a. widoki natury
b. przedmioty codziennego użytku
c. życie zwykłych ludzi

4. Obraz „Chłopskie wesele” został namalowany:
a. ok. 50 lat temu
b. ok. 250 lat temu
c. ok. 450 lat temu

Twoja kolej!
Mimo że wszyscy patrzymy na ten sam obraz, każdy z nas widzi na nim coś innego – nasze wspomnienia, zdobyte wiadomości, jedyne w swoim rodzaju emocje. Chcemy się dowiedzieć, co TY sądzisz o tym obrazie. W jaki sposób to zrobić?

1. Napisz swoimi słowami, co dzieje się w przedstawionej scenie: czyje to wesele, czy goście dobrze się bawią, co jedzą, jak są ubrani? Co o tym wszystkim sądzisz? Czy bawiłbyś/bawiłabyś się dobrze na takim weselu? LUB
2. Napisz opowiadanie/wierszyk/piosenkę, do którego punktem wyjścia będzie ten obraz. Twoja praca może nosić taki sam tytuł jak przedstawiony obraz, możesz się zastanowić, do czego ta sytuacja doprowadzi, możesz też skupić się na jednej z postaci i wymyślić jak wyglądał jej dzień… możliwości jest nieskończoność! LUB
3. Namaluj, narysuj, wyklej, zrób zdjęcie, którego inspiracją jest ten obraz. LUB
4. Stwórz komiks z obrazu – dorysuj chmurki, w których będzie napisane, co mówią wybrane przez Ciebie postacie. LUB
5. Zaproponuj swój własny sposób interpretacji! Weselne menu, reportaż z wydarzenia, wywiad z państwem młodymi, a może artykuł o strojach? Czekamy na najbardziej szalone pomysły!

Najciekawsze propozycje zostaną opublikowane na portalu!

William Turner – „Ostatnia droga Temeraire’a” (1839)

Turner

William Turner to angielski malarz znany przede wszystkim z niezwykłych pejzaży, czyli obrazów przedstawiających widoki natury. Jego dzieła często przedstawiają morze, ponieważ po mistrzowsku potrafił malować światło odbijające się w tafli wody. Istnieje podejrzenie, że William wcale nie umiał malować ludzi! Dlatego skupił się na tym co robił najlepiej i dzięki temu zasłynął jako wielki malarz. „Ostatnia droga Temeraire’a” przedstawia scenę holowania żaglowca przez parowiec, która wydarzyła się na prawdę.

Sprawdź czy pamiętasz:
1. William Turner pochodził z…
a. Anglii
b. Hiszpanii
c. USA

2. Pejzaże przedstawiają…
a. sceny wojenne
b. widoki natury
c. osoby

3. Obraz „Ostatnia droga Temeraire’a” został namalowany:
a. ok. 70 lat temu
b. ok. 170 lat temu
c. ok. 270 lat temu

Twoja kolej!
Mimo że wszyscy patrzymy na ten sam obraz, każdy z nas widzi na nim coś innego – nasze wspomnienia, zdobyte wiadomości, jedyne w swoim rodzaju emocje. Chcemy się dowiedzieć, co TY sądzisz o tym obrazie. W jaki sposób to zrobić?

1. Napisz swoimi słowami, co dzieje się w przedstawionej scenie: dlaczego parowiec holuje ten żaglowiec? Czemu droga Temeraire’a jest jego ostanią? Co o tym sądzisz? LUB
2. Napisz opowiadanie/wierszyk/piosenkę, do którego punktem wyjścia będzie ten obraz, Twoja praca może nosić taki sam tytuł jak przedstawiony obraz. Możesz się zastanowić, kto pływał na tym żaglowcu, a kto pływał parowcem, co takiego się wydarzyło, że żaglowiec musiał zostać odholowany? Możliwości jest nieskończoność! LUB
3. Namaluj, narysuj, wyklej, zrób zdjęcie, którego inspiracją jest ten obraz. LUB
4. Stwórz komiks z obrazu – dorysuj chmurki, w których będzie napisane, co mówią postacie na statku, których nie możemy zobaczyć. LUB
5. Zaproponuj swój własny sposób interpretacji! Dziennik kapitana statku, reportaż z przedstawionego wydarzenia, wywiad z żoną marynarza, a może wywiad z samym malarzem? Czekamy na najbardziej szalone pomysły!

Najciekawsze propozycje zostaną opublikowane na portalu!

Kazimierz Malewicz – „Kompozycja suprematyczna” (1916)

Malczewski

Rodzice Kazimierza Malewicza pochodzili z Polski, ale kiedy był mały przeprowadzili się na Ukrainę. Był jednym z twórców malarstwa abstrakcyjnego, czyli takiego, który nie przedstawia przedmiotów ani osób, a formy i kolory, zależne tylko od wyobraźni autora. Tytuł przedstawionego obrazu kryje w sobie dwie tajemnice. Słowo „kompozycja” oznacza pewien układ elementów (tutaj prostokątów), ułożony w według zamysłu autora. „Suprematyzm” to kierunek w malarstwie, który wymyślił właśnie Malewicz. Zakłada on malowanie bardzo prostych kształtów, które nie opowiadają konkretnej historii. Najważniejsze jest uczucie, które nam towarzyszy, kiedy oglądamy obraz, a nie to co jest namalowane.

Sprawdź czy pamiętasz:
1. Kazimierz Malewicz…
a. urodził się i pracował w Rosji
b. urodził się na Ukrainie i pracował w Polsce
c. urodził się w Polsce i pracował na Ukrainie

2. Malarstwo abstrakcyjne….
a. przedstawia sceny wojenne
b. nie przedstawia przedmiotów ani osób
c. przedstawia przedmioty codziennego użytku

3. Słowo kompozycja w plastyce oznacza…
a. pewien układ elementów
b. malowanie prostych kształtów
c. obrazy przedstawiające wiele osób

4. W suprematyzmie najważniejsze jest…
a. fotograficzne przestawienie malowanego przedmiotu/osoby
b. uczucie, które towarzyszy oglądaniu obrazu
c. zadziwienie oglądającego

5. Obraz powstał:
a. ok. 100 lat temu
b. ok. 200 lat temu
c. ok. 300 lat temu

Twoja kolej!
Tym razem zadanie wymaga wielkiej wyobraźni! Mimo że wszyscy patrzymy na ten sam obraz, każdy z nas widzi na nim coś innego – nasze wspomnienia, zdobyte wiadomości, jedyne w swoim rodzaju emocje. Chcemy się dowiedzieć, co TY sądzisz o tym obrazie. W jaki sposób to zrobić?

1. Napisz jakie uczucia wyzwala w Tobie ten obraz. Czy patrząc na niego czujesz radość, smutek, zdziwienie? Jak myślisz, z czego to wynika? LUB
2. Napisz opowiadanie/wierszyk/piosenkę, do którego punktem wyjścia będzie ten obraz, Twoja praca może nosić taki sam tytuł jak przedstawiony obraz, możesz się zastanowić, o czym myślał autor, kiedy go malował, o czym myślisz Ty, co Ci przypomina? Możliwości jest nieskończoność! LUB
3. Namaluj, narysuj, wyklej, zrób zdjęcie, którego inspiracją jest ten obraz. LUB
4. Stwórz podpis do obrazu, może zatytułuj go po swojemu? LUB
5. Zaproponuj swój własny sposób interpretacji! Recenzja z wystawy Malewicza? Wywiad z kolorowymi prostokątami? Czemu nie! Czekamy na najbardziej szalone pomysły!

Autorka zabawy: Zuzanna Siwek – lektorka języka angielskiego, studentka kierunku Edukacja Medialna na UW

(Dodano: 2013-11-25)

Dodaj komentarz