Nitaki i mgła – propozycja zajęć literacko-plastycznych

Opowieść o Nitakim – stworku ni takim, ni siakim, to wstęp do zajęć rozwijających wyobraźnię, twórcze myślenie, umiejętność opowiadania, a także sprawność manualną. Może być wykorzystywana podczas pracy z grupą dzieci, jak również z naszą własną pociechą.

Nitaki i mgła

Dawno, dawno temu żył sobie pewien stworek. Był on bardzo wesoły, sympatyczny, lubił żarty i figle. Nie był ani mały, ani duży, ani chudy, ani gruby. Przyjaciele nazywali go Nitaki, ponieważ był ni taki, ni siaki.
Nitaki uwielbiał zabawy na świeżym powietrzu. Lubił przeglądać się w kropli rosy, bujać na płatkach kwiatów i zjeżdżać po konarach drzew.
Pewnego dnia wstał jak zwykle rano, przeciągnął się, zjadł pyszne śniadanie i postanowił wyjść z domu, aby sie trochę pobawić. Jednak gdy tylko otworzył drzwi i przeszedł przez próg, spostrzegł, że coś jest nie tak, jak być powinno. Na dworze nie było widać drzew, kwiatów, trawy i nawet koniuszki jego kolorowych butów były niewidoczne. Nitaki odwrócił się, by sprawdzić, czy rzeczywiście wyszedł z domu, czy może po prostu jeszcze śpi i spostrzegł, że jego domu również nie widać!!! Wszystko pokrywała gęsta, biała mgła.
Pomyślał, że rozpędzi tę mgłę i wtedy wszystko wróci do normy. Próbował to zrobić, machając bardzo szybko rączkami, jednak to nic nie dało. Nabrał dużo powietrza i dmuchnął najmocniej jak potrafił, jednak i to nie przyniosło żadnego skutku. Postanowił zawołać na pomoc przyjaciół:
– Hej, hej!!! Wietrzyku!!! Wietrzyyyykuuuuu!!! – zawołał Nitaki, lecz nikt mu nie odpowiedział. Nie usłyszał nawet najcichszego szmeru liści.
– Hop, hop!!! Słoneczko!!! – zawołał znowu, lecz przez gęstą mgłę nie przebił się nawet najmniejszy promień słońca.
Nitaki podrapał sie w głowę, pomyślał chwilę i postanowił wyruszyć na poszukiwanie kogoś, kto pomógłby mu rozpędzić mgłę. Wyciągnął ręce przed siebie i ruszył powoli, stąpając ostrożnie…

Propozycja zajęć w oparciu o tekst opowiadania:

Konspekt zajęć dla grupy sześciolatków
Temat: Nitaki i mgła
Cele:
• wdrażanie do uważnego słuchania,
• rozwijanie twórczego myślenia,
• doskonalenie sprawności manualnych,
• kształtowanie umiejętności tworzenia historyjek oraz swobodnego wypowiadania się.

Pomoce:
• opowiadanie pt. „Nitaki i mgła”,
• płyta CD z muzyką relaksacyjną,
• kartki,
• kredki świecowe, ołówkowe, pastele.
Przebieg:
• Powitanie dzieci – dzieci siedzą w kole i trzymają się za ręce. Prowadzący przekazuje uścisk – „iskierkę”, dzieci po kolei przekazują go dalej, aż powróci do prowadzącego.
• Odczytanie opowiadania „Nitaki i mgła”.
• Rozmowa na temat opowiadania – udzielanie odpowiedzi dotyczących tekstu.
• Zabawa relaksacyjna – dzieci leżą lub siedzą z zamkniętymi oczami, słuchają muzyki relaksacyjnej i wyobrażają sobie dalszy ciąg przygody Nitakiego.
• Rozmowa na temat odczuć podczas słuchania muzyki: czy było przyjemnie, czy udało się „zobaczyć” dalszy ciąg przygód, czy przygoda Nitakiego zakończyła się szczęśliwie, itp.
• Praca plastyczna: dzieci siadają do stolików i rysują dowolną techniką dalsze przygody Nitakiego.
• Wspólne oglądanie prac – chętne dzieci opowiadają dalszy ciąg przygody Nitakiego.

Justyna Wątroba

(Dodano: 2008-12-06)

Dodaj komentarz