„Misja Lolka Skarpetczaka” – Rekomendacja pedagoga

„Gra i jej pokręcone zasady mają wpływ na realny świat. Bo zabijasz swoją wrażliwość, obojętniejesz, tracisz orientację i wydaje ci się, że wszystko tak wygląda, że nie ma bólu, że są dwa życia i wszystko można zresetować, albo zasejwować”. (fragment książki „Misja Lolka Skarpetczaka”)

Wyobraźnia ważniejsza jest od wiedzy
A. Einstein

„Misja Lolka Skarpetczaka” Tomka Trojanowskiego to niezwykła książka, w której słowo, obraz, muzyka, obudzi w czytelnikach „uśpioną wyobraźnię”. Jest to książka nie tylko do samodzielnego czytania, ale również do wspólnego przeżywania, dyskutowania, dzielenia się spostrzeżeniami. Będzie doskonałym materiałem do rozmów z dziećmi na zajęciach i spotkaniach poświęconych książkom. Lolek, bohater książki, uświadamia młodym czytelnikom zagrożenia współczesnego świata. Pokazuje, że cywilizacja, którą mogą się zachłysnąć, uśpi w nich wrażliwość, zabije wyobraźnię. Bezduszny świat – pełen reklam, gier – to świat, z którego można uciec tylko dzięki wyobraźni. Wyobraźni, która, jak pisze autor, potrafi słowom zamkniętym w książkach nadać znaczenia, słowa ułożone w zdania tworzą światy, po których można podróżować z wypiekami na twarzy.

Misja Lolka to jedna z nielicznych, a może nawet jedyna pozycja wydawnicza, która dla nas, pedagogów, jest inspiracją do poruszania tych właśnie tematów.

Młodzi gubią się w realnym świecie, a ty możesz im pomóc. Zapoznaj ich z Lolkiem Skarpetczakiem. Jest on nie tylko futrzanym stworkiem, mieszkającym w biurku w pokoju Michała. Lolek to także „coś”, co jeszcze w nich mieszka, to głos wołający na pustyni – jeszcze nie jest za późno, jeszcze możesz się uratować. Pośpiesz się, zanim nie zostaniesz całkowicie „pożarty przez oferowane ci medialne atrakcje”.

„Misja Lolka Skarpetczaka” podsuwa mnóstwo tematów do niekończących się rozmów z dziećmi: o sztuce latania, o świecie z koszmaru, o bramie do Nikąd, o niezwykłym jeziorze wyobraźni. Michał, bohater książki, to chłopiec bliski większości dzieci. Jest jednym z nich. Dzięki temu młodzi czytelnicy utożsamią się z nim i tak jak on poczują się zagubieni w pozornie przyjaznym im świecie, w którym „zawsze można było wcisnąć enter albo jakiś inny klawisz i zacząć wszystko od nowa”.

A wszystko po to, żeby zrozumieli, że w „świecie z ludzką twarzą”, czyli realnym, taka opcja nie istnieje. Żeby poczuli bicie serca, poczuli, że mają duszę i walczyli o swoje człowieczeństwo. Książka ta niejako wymusza na nas, pedagogach, poruszanie ważnych kwestii. Za każdy życiowy krok człowiek ponosi odpowiedzialność. Czy uczymy tego nasze dzieci? Czy pomagamy im zrozumieć, że każda decyzja niesie za sobą jakieś konsekwencje? Za kilkanaście lat czeka je samodzielne życie – praca, rodzina. Czy pomożemy im się w tym odnaleźć? Dlatego warto o tym rozmawiać, dyskutować, bo jeśli my, dorośli, tego nie zrobimy, to przyjdzie dzieciom żyć w świecie, który pokazuje Tomek Trojanowski w „Misji Lolka Skarpetczaka”, w świecie, w którym bardzo wcześnie usłyszą „game over”.

Joanna Białobrzeska
Autorka podręczników dla dzieci i materiałów edukacyjnych dla nauczycieli, wieloletni pedagog i dyrektor szkoły i przedszkola Didasko

(Dodano: 2010-05-01)

Dodaj komentarz