„Książę czy żebrak” – recenzja musicalu

Warszawski Teatr Rampa kojarzy mi się dość jednoznacznie – z musicalami dla dzieci. „Awantura o Basię”, „O dwóch takich, co ukradli księżyc”, „Podróże Guliwera”, to tylko niektóre z nich. Za każdym razem jestem pod wrażeniem skali przedsięwzięcia i profesjonalizmu, z jakim twórcy podchodzą do tematu.

Najnowsza premiera, przygotowana w gościnnych progach i z udziałem aktorów Rampy, przez Teatr Muzyczny TINTILO, znów mnie zachwyciła. Oparta na motywach powieści „Książę i żebrak” Marka Twaina, w adaptacji i reżyserii Teresy Kurpias-Grabowskiej, zasługuje na uwagę.

Opowieść o astrologicznych bliźniakach, żyjących w szesnastowiecznym Londynie, z których jeden to Edward Tudor, następca tronu Anglii, syn Henryka VIII, a drugi – Tom Canty – syn rzezimieszka z dzielnicy nędzy, przenosi widzów na królewski dwór i biedne ulice. Stają się tam oni świadkami karkołomnej zamiany miejsc tytułowych bohaterów. Podobni jak dwie krople wody – wyłącznie z wyglądu – na początku słabo sobie radzą w nowej sytuacji. Uznani za obłąkanych, na próżno tłumaczą, że nie są tymi, za których są uważani.

Choroba i śmierć Henryka VIII sprawiają, że młody Edward szykowany jest do przejęcia władzy. Jednak jego dziwne zachowanie i maniery niegodne przyszłego władcy budzą konsternację na dworze. Mimo to królewskie otoczenie – częściowo z braku wyboru, po części z wyrachowania – postanawia doprowadzić do koronacji. W tym czasie prawdziwy następca tronu, w żebraczych łachmanach, przemierza miasto i okolice, narażony na niebezpieczeństwo ze strony (nie)swojego ojca – pijaka i przestępcy, ale też londyńskich rzezimieszków. Nie będę ukrywać, że wszystko kończy się dobrze, lecz już więcej szczegółów nie zdradzę, namawiając gorąco do wizyty w teatrze.

Jak na spektakl z udziałem Teatru Muzycznego TINTILO przystało, znaczną część obsady stanowią dzieci – rozśpiewane, roztańczone, uzdolnione aktorsko i świetnie przygotowane. Od młodych aktorów wcielających się w tytułowych bohaterów wzroku nie można oderwać. Z godną profesjonalistów swobodą radzą sobie z niełatwym tekstem i silnymi emocjami, jakie targają księciem i żebrakiem. Nie gorzej wypadają też dzieci wcielające się w pozostałe role – grają ramię w ramię z dorosłymi aktorami, nie ustępując im w niczym. A łącznie aktorów na scenie jest momentami kilkudziesięcioro, co robi duże wrażenie.

Kolejnymi, po grze aktorskiej, elementami zasługującymi na oklaski, są scenografia i kostiumy. Oszczędne, pozwalające zadziałać wyobraźni widzów; pomysłowe, świetnie współgrają z cała koncepcją twórców. Nie zabrakło też tak popularnych ostatnio elementów multimedialnych, które jednak tym razem są naprawdę zaskakujące, gdyż z szesnastowiecznego Londynu przenoszą nas na współczesne ulice…

No ale nie byłoby musicalu bez muzyki. Ta towarzyszy nam niemal nieprzerwanie – jeśli nie śpiewają dzieci, to dorośli aktorzy, a jeśli nie oni, to rewelacyjna wprost Dorota Osińska – Lady Midnight. Będąca ucieleśnieniem losu, komentuje wydarzenia, a jej niezwykła barwa głosu powoduje, że po ciele przechodzą ciarki. Jest i taniec – wspaniale zaplanowane i wykonane układy dopełniają całości.

Takiego musicalu może twórcom i aktorom pozazdrościć niejeden teatr. Ponad dwie godziny na widowni minęły jak z bicza strzelił, a ja już niecierpliwie czekam na kolejne realizacji Teatru Muzycznego TINTILO.

Wielkie brawa!

Ewa Świerżewska
fot. Olga Cieślar (ze strony Teatru)

Ocena: 5

Książe_1

Książę czy żebrak
Mark Twain
adaptacja i reżyseria: Teresa Kurpias-Grabowska
teksty piosenek: Teresa Kurpias-Grabowska, Przemysław Grabowski
kompozycje piosenek: Anna Bajak, Natalia Bajak
muzyka instrumentalna i aranżacje: Marcin Kuczewski
scenografia, kostiumy, opracowanie graficzne: Ilona Zajączkowska
choreografia i ruch sceniczny: Santiago Bello, Marcin Furga
przygotowanie solistów i chóru: Anna Bajak, Natalia Bajak, Kamil Jaros
W rolach tytułowych:
Tom Canty – KUBA DYNIEWICZ / MACIEJ GIERCZYCKI
Książę Edward VI – IGOR BAREJA
oraz:
Lady Midnight – DOROTA OSIŃSKA / MICHALINA BRUDNOWSKA
Król Henryk VIII, Hobbs, Arcybiskup – MACIEJ GĄSIOREK
Miles Hendon – KONRAD MARSZAŁEK
Lord Hertford – WOJCIECH STOLORZ
John Canty, Hugo – DOMINIK RYBIAŁEK
Nan – ZUZANNA MAKOWSKA
Lady Elizabeth – MARTA RYTTER-KACZOR
Lord St. John – MICHAŁ CYRAN / DAMIAN KACZOR
Edith Bohun, Aktorka – JULIA TOMASZEWSKA
Marlow Humphrey – BARTOSZ WALENDA / BARTŁOMIEJ OLKUCKI / PAULINA JÓZEFOWSKA
Billy – DAMIAN KACZOR
Aktor, Sędzia – KAMIL JAROS
Wdowa White, Czarownica – ALEKSANDRA MORAWSKA / ANNA OLCZYK / NATASZA PIERZCHAŁA-SUSKA
Aktorka – ALEKSANDRA MORAWSKA
Gospodyni – AGNIESZKA HOMAŃSKA
Biedak, Strażnik i, Pijak I, Zbójca I – KAROL ŻURAWSKI
Strażnik II, Pijak II, Zbójca II – JAN STRUPIECHOWSKI
Dwórki – ALEKSANDRA MORAWSKA, ALEKSANDRA WARDAK, NELA POLAK, KAROLINA FELUCH
Służące – AGNIESZKA HOMAŃSKA, NATASZA PIERZCHAŁA-SUSKA, ANNA OLCZYK
Dworzanie – KAMIL JAROS, ŁUKASZ PACIOREK
Lokaje – MARCIN FURGA, SANTIAGO BELLO
Gang Hugo – KAROL ŻURAWSKI, JAN STRUPIECHOWSKI, MARCIN FURGA,
SANTIAGO BELLO, ŁUKASZ PACIOREK
Banda Hobbsa – KAROLINA FELUCH, SANDRA ZUZDA, ZUZANNA MAKOWSKA, MAGDALENA RUPPERT, ANTONINA GORCZYCA, LILIANA JAKUBOWSKA, JULIA PAWEŁCZAK, KLARA TWARDOWSKA, JUL;IA KOSIERKIEWICZ, ALEKSANDRA MORAWSKA, ALEKSANDRA WARDAK, MARCIN FURGA, ZOFIA KACZOROWSKA, JULIA ORŁOWSKA, MICHAŁ CYRAN,
SANTIAGO BELLO, ŁUKASZ PACIOREK, DAMIAN KACZOR
Biedota – ANNA IZDEBSKA, ALEKSANDRA MARCINKIEWICZ, PAULINA JÓZEFOWSKA / MARIA STANISZEWSKA, IZABELA ODOLAK, MARIA NOWAK, JULIA MALEC / JAGODA BOREK, ANNA KRÓLIKOWSKA / KLARA BAWOROWSKA, ZUZANNA GAŁKA / KAROLINA MARGALSKA, JAKUB DYNIEWICZ / MACIEJ GIERCZYCKI, BARTŁOMIEJ OLKUCKI, BARTŁOMIEJ WALENDA, STANISŁAW MUTER / PATRYCJUSZ KORLAK, ALEKSANDRA GORCZYCA / JUSTYNA BRZEŹNA

(Dodano: 2016-01-11)

Dodaj komentarz