„Szkoła widzenia” – recenzja książki

„Szkoła widzenia” to niezwykła, interaktywna publikacja wyjaśniająca zjawiska związane z szeroko rozumianym widzeniem. Jest częścią programu edukacyjnego prowadzonego przez Muzeum Historii Fotografii w Krakowie (ww w.szkolawidzenia.pl).

Zetaw intrygujących gier interaktywnych wprowadza dziecko w skomplikowaną problematykę mechanizmu widzenia. Eksperymenty z użyciem dołączonych do książki trójwymiarowych okularów czy prążkowanej folii przeplatają się z informacjami o budowie oka i działaniu mózgu. Poznajemy zagadnienia dotyczące widzenia i doświadczania rzeczywistości. Uczestniczymy w tworzeniu obrazów i ich interpretacji. Ciekawe konteksty oraz interdyscyplinarne podejście łączą optykę, psychologię, wiedzę o kulturze oraz specjalistyczne informacje ze świata technologii we frapującą opowieść o tym, co widzę, jak widzę i dlaczego widzę. Utrzymana w pogodnej, wielobarwnej kolorystyce publikacja została wzbogacona o wiele przedwojennych fotografii przybliżających czytelnikowi zagadnienia z historii fotografii. Mamy szansę dowiedzieć się na przykład, czym była fotografia stereoskopowa, aparat atelierowy albo camera obscura.

„Szkoła widzenia” w przemyślanej i bardzo przystępnej formie uczy – bawiąc. Wyjaśnia prawa rządzące światem zmysłu wzroku, tłumaczy zależności między naszym wzrokiem a mózgiem, a przy okazji uświadamia, jak wiele zależy od naszego sposobu patrzenia na świat.

Anna Czarnowska-Łabędzka

szkola-widzenia

Szkoła widzenia
Tekst i koncepcja merytoryczna: Monika Kozień
il. Paulina Świca
Muzeum Historii Fotografii, Kraków 2015
wiek 7+

Dodaj komentarz