Recykling to jedna z metod ochrony środowiska naturalnego. Jego celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych i zmniejszenie ilości odpadów. Znamy teorię. Ale trzeba wdrażać ją w życie!
Jest wiele sposobów na ponowne wykorzystanie odpadów na zajęciach plastycznych z dziećmi. Szczególnie dotyczy to papieru, którego przeciętny mieszkaniec Ziemi zużywa rocznie około pięćdziesięciu kilogramów. Recykling papieru pozwala chronić zasoby naturalne; oszczędzać energię, zredukować zanieczyszczenie wody i powietrza oraz ocalić miliardy drzew przed wycinką.
Jak stosować recykling na zajęciach plastycznych z dziećmi?
1. Używajcie papieru makulaturowego jako podkładów zabezpieczających stoły lub podłogę.
2. Korzystajcie ponownie ze zużytych jednostronnie kartek papieru (zapisanych, zarysowanych, zadrukowanych). Niech nowe dzieła powstają na ich odwrocie.
3. Stosujcie różne rodzaje papieru makulaturowego (gazetowy, biurowy, nutowy, pakowy, książkowy, dekoracyjny, tapety papierowe, mapy itp.) jako tła w pracach plastycznych.
4. Gromadźcie i wykorzystujcie w kolażach, wydzierankach, wycinankach, mozaikach itp. różnego rodzaju kawałki papieru, np.: ścinki papieru kolorowego i bibuły, papier z niszczarek, czarno-białą i kolorową makulaturę, karty świąteczne, pocztówki, papierowe torebki, papier ozdobny, papierki foliowe z cukierków, fragmenty tapet itp.
5. Pozyskujcie papierowe materiały odpadowe z zaprzyjaźnionych biur, drukarni, introligatorni itp.
6. Zagospodarowujcie pudła i pudełka kartonowe, puszki, butelki i słoiki do segregowania i przechowywania materiałów i narzędzi plastycznych.
7. Przygotowujcie tuby tekturowe do przechowywania prac wielkoformatowych.
8. Przetwarzajcie odpady plastyczne, np. topcie resztki kredek świecowych, róbcie obrazki z drewnianych ostróżynek itp.
9. Sporządzajcie masę papierową, papier mache i papier czerpany.
10. Róbcie spersonalizowane teczki rysunkowe z kawałków kartonu do przenoszenia i przechowywania prac.
11. Używajcie wytłoczek na jajka jako palet malarskich do mieszania farb, segregatora kolorów papieru wydzierankowego lub twórczego tworzywa.
12. Gromadźcie i stosujcie materiały tekstylne: ścinki tkanin, tasiemki, sznurki, wstążeczki, włóczkę itp.
13. Komponujcie kolaże w kartonowych pokrywkach do pudełek.
14. Twórzcie płaskorzeźby, rzeźby i konstrukcje z papieru makulaturowego.
15. Używajcie kartonowych elementów, np. małych pokrywek do pudełek, rolek, tub itp. do stemplowania, drukowania lub malowania.
16. Wycinajcie własne stemple, np. z tektury falistej, kawałków styropianu, korka itp.
17. Malujcie szklanymi kulkami, kasztanami itp. w kartonowych pokrywkach do pudełek.
18. Twórzcie ramy i ramki z kartonowych odpadów.
19. Kreujcie budowle, tunele, wieże, roboty, domki itp. z kartonowych pudeł.
20. Malujcie abstrakcyjne obrazy kartonowymi tubami.
21. Używajcie kawałków styropianu jako matryc drukarskich.
22. Zbierajcie drobne przedmioty, np. pojedyncze puzzle, plastikowe nakrętki, guziki, klocki, metalowe zakrętki, korki itp. do wykorzystania w kolażach.
23. Traktujcie „stare” prace plastyczne jak tworzywo artystyczne. Pożytkujcie je jako papiery wycinankowe i wydzierankowe, okleinę ramek ozdobnych, pudełek itp.
24. Wprowadźcie program kreatywnego upcyklingu „Drugie Życie Dzieła”. Przetwarzajcie stare, niechciane lub nieudane prace plastyczne w zupełnie nowe przez dodawanie elementów, zamalowywanie, zaklejanie, przecinanie i tworzenie z nich mozajek, kolaży, art żurnali itp. W ten sposób „dzieło” zyska drugie życie.
Beata En – ekspert w dziedzinie edukacji plastycznej dziecka, autorka popularnego art bloga „Kreatywne Prace Plastyczne”: http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.co.uk/
Propaguje nowoczesną i prawdziwie twórczą edukację plastyczną dzieci oraz kreatywność przez sztukę. Prowadzi wykłady i nowatorskie warsztaty plastyczno-kreatywne dla nauczycielek przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.
Więcej o autorce: http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.co.uk/p/o-mnie.html