Przygoda z Czytaniem − nowa seria książek wspierających naukę czytania dla przedszkolaków

Książki powstały w ramach programu edukacyjnego Disney Uczy. W zależności od poziomu skomplikowania treści wykorzystywane są w nich różne metody nauki czytania. Najmłodszym dzieciom dedykowane są poziomy I i II, oparte na metodzie czytania globalnego, w której dziecko zapamiętuje wygląd całego wyrazu, a nie poszczególnych liter. Książki są rekomendowane do indywidualnej pracy rodzica z dzieckiem. Każdy tom zawiera najważniejsze informacje, w jaki sposób rozpocząć przygodę z czytaniem. Seria powstała pod opieką Anny Koralewskiej – doradcy metodycznego, nauczycielki wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w ŁCDNiKP, w oparciu o podstawę programową. Teksty literackie stworzyła znana autorka – Urszula Kozłowska.

Disney Uczy. Przygoda z Czytaniem. Będę czytać

Przygoda z czytaniem_1

Poziom I „Będę czytać” dedykowany jest najmłodszym dzieciom. Zabawę w czytanie globalne rodzic może zaproponować już trzy-, czterolatkowi. W myśl metody globalnej dziecko zapamiętuje wygląd całego wyrazu, a nie poszczególnych liter. Wielokrotnie ogląda ilustrację i podpis, a w jego pamięci powstaje obraz. Na tym etapie nie ma znaczenia, czy wyraz jest krótki, czy długi, czy składa się ze zmiękczeń lub dwuznaków. Ważne jest, żeby dziecko samo wskazało obrazek, podpis i głośno wypowiedziało słowo. Warto jednak podkreślić, że na poziomie I nauka jest przede wszystkim zabawą. Do czytania zachęcają postacie ze świata Disneya, a dodatkową motywację stanowią naklejki-nagrody oraz dyplom małego czytelnika, którymi rodzic może nagrodzić postępy dziecka.

Przygoda z czytaniem_3 Przygoda z czytaniem_4

Disney Uczy. Przygoda z Czytaniem. Czytam z mamą i tatą

Przygoda z czytaniem_2

Na poziomie II maluchy nadal uczą się czytać metodą globalną, ale z wykorzystaniem piktogramów. Uczestniczą w lekturze tekstu wierszowanego, samodzielnie odczytując wyrazy powiązane graficznie z piktogramami. W wierszach piktogramy zastępowane są wyrazami w ramkach, a obrazki-podpowiedzi pojawiają się na początku wyrazu. Zróżnicowany poziom trudności poszczególnych słów nie stanowi problemu, ponieważ dziecko w dalszym ciągu odczytuje słowa w sposób globalny. Na poziomie II nauka również jest zabawą. Do czytania zachęcają dziecko ekranowi ulubieńcy, co wzmacnia zainteresowanie książką. Żeby nagrodzić postępy małego czytelnika, rodzic może wykorzystać naklejki-nagrody oraz dyplom.

Przygoda z czytaniem_5 Przygoda z czytaniem_6

Korzyści płynących z czytania nie sposób przecenić – czytanie pobudza intelekt, wzbogaca słownictwo i daje możliwość zdobywania wiedzy. Książki to także fantastyczny świat, do którego trafiamy za sprawą wyobraźni. Warto pamiętać, że czytanie to również okazja do budowania więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Wspólna lektura to czas, dzięki któremu maluch nabiera pewności siebie, a my budujemy w nim poczucie własnej wartości. Każdy rodzic może znaleźć własny powód, żeby zaproponować dziecku „Przygodę z Czytaniem”.

Książki ukazały się nakładem wydawnictwa AMEET.

www.ameet.pl

Dodaj komentarz