„Twórz własne gry komputerowe w Pythonie” – recenzja książki

Dziś najmłodsi obsługują komputery nie tylko lepiej od swoich dziadków, ale również od rodziców. Kiedyś informatyka pojawiała się w planie lekcji dopiero w szkole średniej, dziś jej tajniki zgłębiają uczniowie od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Nic więc dziwnego, że na rynku wydawniczym pojawia się coraz więcej książek, które uczą czegoś więcej, niż włączania i wyłączania komputera.

Wydawnictwo Naukowe PWN przybliżyło dzieciom wiele programów komputerowych. Ukazały się już książki uczące programowania, tłumaczące zasady korzystania z programów graficznych, teraz przyszedł czas na kolejny etap wtajemniczenia. Właśnie ukazała się książka, która uczy tworzenia gier komputerowych w Pythonie. Autor obiecuje, że nawet jeśli lektura tej książki jest dla czytelnika pierwszym spotkaniem z tym językiem programowania, nie ma powodów do niepokoju. Każdy, bez względu na stopień zaawansowania, nauczy się tworzyć gry. We wstępie można dowiedzieć się, skąd należy pobrać program Python, który będzie niezbędny do pracy z książką i gdzie, w razie potrzeby, można szukać pomocy online.

Pierwszy rozdział zbiera podstawowe pojęcia z zakresu programowania, każde z nich zostało opisane i zobrazowane. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, jakie czynności powinien po kolei wykonywać. Kolejny fragment to już początek programowania. Czytelnicy, z pomocą, napiszą program, który będzie wyświetlał pozdrowienie: „Hello world!”, a następnie zada użytkownikowi pytanie o imię. Trzeci rozdział to próba napisania pierwszej gry! Kolejne etapy jej tworzenia zostały dokładnie opisane, więc każdy powinien sobie z tym zadaniem poradzić. W każdym następnym rozdziale na czytelników i jednocześnie początkujących programistów czekają coraz trudniejsze zadania. Rozdziałów jest dwadzieścia jeden, więc po przeczytaniu całej książki, czytelnik ma całkiem sporą wiedzę i mnóstwo nowych umiejętności. Na zakończenia każdego rozdziału wszystkie informacje zebrano w podsumowaniu. Dzięki niemu można nie tylko utrwalić zdobytą wiedzę, ale również uzupełnić ewentualne braki.

Książka na niemal czterystu stronach zbiera wiadomości i informacje, które będą niezbędne dla osób rozpoczynających przygodę z tworzeniem własnych gier. Dzięki temu okaże się przydatna dla wszystkich, którzy chcą zająć się programowaniem. Każde zagadnienie zostało dokładnie i, co najważniejsze, zrozumiale opisane, dodatkowo większość z nich została uzupełniona ilustracjami. Książka powinna spodobać się każdemu, kto wiąże swoją przyszłość z komputerami. Może być również świetnym prezentem dla tych, którzy dopiero szukają swojej drogi życiowej. Bo pierwsze próby programowania w towarzystwie tej książki na pewno będą udane, więc przyszłość w tej branży jawić się będzie w jasnych barwach.

Magda Kwiatkowska-Gadzińska
ocena 5

inventGames_cover09_pl

Twórz własne gry komputerowe w Pythonie

Al Sweigart
przeł. WITKOM Witold Sikorski: Maciej Baranowski i Witold Sikorski
wyd. WN PWN, 2017

Dodaj komentarz