Liczby i litery dla najmłodszych

Zastanawiasz się, w jakim wieku dziecku może zacząć czytać? Czy maluchy mogą sobie dobrze radzić z liczbami i zrozumieć, czym jest dodawanie? A może chcesz, by liter i liczb dziecko nauczyło się w szkole?

Okazuje się, że umiejętność rozpoznawania zapisu prostych wyrazów mogą opanować już roczne dzieci, a trzylatki potrafią przeliczać obiekty w zakresie 10. Jednak jak wprowadzać malucha w te zagadnienia w taki sposób, by nauka dostarczała mnóstwo radości? Sięgnij po karty obrazkowe i poznaj kilka naszych pomysłów na dobrą zabawę z alfabetem i liczbami.

Nauka obrazkowa

Tzw. flashcards, czyli karty obrazkowe, to jedna z najprostszych, a przy tym najskuteczniejszych i najprzyjemniejszych metod wspierania rozwoju dziecka przez zabawę. Przyjazne ilustracje prezentują przedmioty i zjawiska z bliskiego otoczenia malca. Karty z podpisami sprawdzą się podczas zabaw w czytanie i w nauce języka obcego, a także będą świetną pomocą w czytaniu globalnym. Dla malucha wybierz trwałe, duże karty z zaokrąglonymi rogami, np. Poznaję liczby i Poznaję litery od Kapitana Nauki.

Czytam globalnie

Metoda czytania globalnego została opracowana przez Glenna Domana w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Opiera się na założeniu, że maluchy mogą zapamiętywać zapis słów jak obrazek, bez znajomości poszczególnych liter. Gdy poznają alfabet i pisownię wielu wyrazów, same zauważą związek między kształtem graficznym liter a ich brzmieniem. Dzięki przygotowaniu do czytania opanowanie tej umiejętności stanie się świetną zabawą, a dodatkowo da dziecku szansę na samodzielne wyciąganie wniosków i dokonywanie odkryć. Spróbuj, a przekonasz się, że maluchy potrafią uczyć się szybciej, niż możemy sobie wyobrazić!

poznaje_litery_liczby (002)

Poznaję Litery – propozycje zabaw z kartami

Na dobry początek
Wybieramy kilka kart. Pokazujemy dziecku literę pokazaną na pierwszej z kart i wymawiamy jej nazwę. Następnie odwracamy kartę rewersem (stroną ze zdjeciem) i pokazujemy tę literę w wyrazie. Pokazujemy stopniowo kolejne karty partiami, aż maluch opanuje cały alfabet.

Jak masz na imię?
Wszystkie karty rozrzucamy awersami (literką) do góry. Wspólnie z dzieckiem próbujemy ułożyć jego imię albo imiona domowników.

A jak arbuz
Wybrane karty rozrzucamy awersami do góry. Dziecko losuje jedną z nich i podaje słowo rozpoczynające sie na wybraną literę. Aby utrudnić zabawę, można wprowadzić kategorie, z których dzieci mogą wybierać słowa, np. tylko nazwy przedmiotów. Jeśli maluch ma problem z rozpoznaniem literki, może podejrzeć obrazek z drugiej strony w ramach podpowiedzi.

Poznaję Liczby

Na start
Wybieramy 10 kart z 10 kolejnymi liczbami. Każdą liczbę nazywamy, po czym wspólnie liczymy przedstawione na ilustracji obiekty. Następnie układamy karty w kolejności od 1 do 10. Wybieramy kolejny komplet takich 10 kart z puli. Dziecko przelicza elementy z obrazka i dopasowuje karty do tych już wyłożonych. To samo robimy z trzecim zestawem.

Rysowanie na plecach
Przed maluchem układamy karty z liczbami od 1 do 10. Na jego plecach „rysujemy” palcem wybraną liczbę. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie liczby i wskazanie karty ją przedstawiającą.

Liczby wokół nas
Wybieramy 10 kart przedstawiających kolejne 10 liczb. Losujemy jedną kartę. Po wylosowaniu karty dziecko szuka w najbliższym otoczeniu tylu rzeczy tego samego rodzaju, ile pokazuje liczba (np. przy wylosowaniu liczby dwa może wskazać 2 buty, gdy wylosuje np. 5, pokazuje 5 klocków).

Więcej propozycji na www.KapitanNauka.pl

Dodaj komentarz