Każdy rodzic doskonale zdaje sobie sprawę, że umiejętność czytania to dla jego pociechy nie tylko sposób na zdobywanie wiedzy i rozwój, ale przede wszystkim pierwszy krok do przyszłych życiowych sukcesów. A im wcześniej dziecko opanuje sztukę czytania, tym łatwiej poradzi sobie w szkole. Jak sprawić, żeby nasza pociecha chętnie sięgała po książki?
Odpowiednia lektura
To w gestii rodzica jest wybór odpowiedniej lektury oraz wspieranie dziecka w całym procesie nauki. Przy wyborze książek warto kierować się intuicją i wybierać te, które są dostosowane do wieku dziecka. Jeśli nasza pociecha będzie czytać lektury o odpowiednim poziomie trudności – nie zbyt trudne, ale i nie zbyt łatwe – szybko zauważy własne postępy i z chęcią sięgnie po kolejne książki. Jeśli dziecko już zaczęło czytać, może z powodzeniem zacząć samodzielną lekturę książek z programu wydawniczego „Przygoda z Czytaniem” na poziomie V.
„Czytam płynnie” to cztery tytuły, które pomogą dzieciom w nauce płynnego czytania oraz w ćwiczeniu czytania ze zrozumieniem. W książkach poziom trudności jest stopniowany – w pierwszej kolejności dziecko czyta tekst, w którym wyrazy zostały podzielone na wyróżnione kolorem sylaby. W ten sposób przygotowuje się do lektury bardziej zaawansowanych tekstów. Podczas lektury drugiego opowiadania młody czytelnik uczy się, z jakich liter składa się dany wyraz, a następnie składa poszczególne znaki graficzne w całość.
Zabawne historie ulubionych bohaterów
Nauka przez zabawę to jedna z najskuteczniejszych metod, dlatego w książkach dzieci spotykają znane im postacie ze świata Disneya. W serii ukazały się dwa tytuły z opowiadaniami i historyjkami o przygodach bohaterów z filmu „Auta”, jeden tytuł z udziałem niezwykłych mieszkańców Arendelle oraz jeden, w którym dzieci spotkają urocze najwspanialsze księżniczki ze świata Disneya.
Czytanie sylabami
W każdej książce pierwszy tekst jest zapisany z podziałem na wyróżnione kolorem sylaby. To bardzo ułatwia lekturę, bo dziecko poznaje budowę wyrazu. Dzięki tej metodzie maluch w intuicyjny sposób eliminuje błędy polegające na wymawianiu spółgłosek z dodatkową samogłoską, np. głoski m jako my. Czytanie sylabowe sprawia, że dziecko czyta mama a nie my-a-my-a, ucząc się i zapamiętując poprawną wymowę.
Od wyrazu do litery, czyli analiza i synteza
W drugim opowiadaniu zastosowana została metoda analityczno-syntetyczna. Mały czytelnik ćwiczy płynne czytanie ze zrozumieniem. Na tym etapie wyodrębnia litery z wyrazu (dokonuje analizy), a następnie składa je w wyraz, dokonując syntezy. Tutaj pomocny jest druk dużą czcionką.
Nagradzanie i chwalenie
Zwieńczeniem lektury jest zabawa z pytaniami i quizami. Pomogą one sprawdzić, ile dziecko zapamiętało. Po skończonej pracy rodzic może nagrodzić swoją pociechę dyplomem oraz naklejkami. Ten etap jest równie ważny, bo sprawia radość i daje poczucie satysfakcji.
Więcej na temat książek z poziomu V na stronie www.disneyuczy.ameet.pl