„Disney uczy” to seria, która już jakiś czas temu zasiliła polski rynek wydawniczy. Ma w swojej propozycji sympatyczne książeczki, zachęcające małego czytelnika do podejmowania samodzielnych prób czytania, podzielone na pięć poziomów. Tym razem chciałabym zachęcić do skorzystania z poziomów trudniejszych – czwartego i piątego, czyli takich, które stawiają już na konkretną naukę czytania.
Poziom czwarty to czytanie metodą sylabową. „Disney uczy” proponuje dwie książki, których autorką jest Urszula Kozłowska. Jedna z nich opowiada o Elenie z Avaloru, która zaprasza czytelników do swojego królestwa. Mamy tu więc urodziny przyjaciółki, szykowanie się na bal, przymierzanie kreacji, naukę tańca, prezenty i przepis na urodzinowy tort. To również opowieść o ukrytych w ziemi skarbach, ale i przyjaźni.
Druga z książeczek traktuje o ulubieńcu chłopaków – Zygzaku i jego kumplach. Czerwony pojazd wraz z przyjaciółmi wyrusza na emocjonujący wyścig. Odwiedzamy tu pchli targ, na którym można zakupić każdą samochodową (i nie tylko) część, zrobimy sobie zdjęcie ze zwycięzcą rajdu, wysłuchamy relacji z wyścigu, będziemy podziwiać zwycięskie trofea. Jednak opowieść przeniesie nas również w bardziej przyziemne strony środowiska – otoczą nas chłopaki z mafii, na złomowisku poszukamy uszkodzonej części do traktorka, a kiedy wpadniemy w tarapaty uratują nas przyjaciele. Aha, i wybierzemy się na wiosenny spacer w deszczu z Zygzakiem i Sally.
Czytanie metodą sylabową to jedna z najprostszych technik czytania, która wykorzystuje naturalne skłonności małego człowieka do mówienia sylabami. Cały tekst skonstruowany jest tak, by dziecko łatwo podzieliło słowo na sylaby, które zaznaczone są dwoma kolorami. Książka składa się początkowo z prostych tekstów, by w miarę rozwoju sytuacji je wydłużać i zwiększać poziom trudności. Żeby mały czytelnik się nie nudził każda opowieść zawiera w sobie różnorodne rodzaje literackie: rymowanki, zagadki, wyliczanki, piosenki, plakaty, afisze i relacje na żywo.
Poziom piaty to już wyższy stopień wtajemniczenia. Cztery książki do nauki czytania metodą analityczno-syntetyczną. Podstawowym założeniem tej metody jest wyraz postrzegany wzrokowo. Mały człowiek wyodrębnia w nim pierwsza literę, łączy z innymi i odczytuje.
Dwie książki dla chłopców ponownie przenoszą czytelników w świat Zygzaka oraz jego przyjaciół. Dziewczynki natomiast odnajdą się w ulubionym klimacie Krainy Lodu i wraz z Anna oraz Elsą przeżyją różne ciekawe przygody. Przeczytają także o zimowej przygodzie Belli i Bryczki, i o dzielnej księżniczce Dżasminie.
Teksty dla chłopców napisał Jakub Skworz, dla dziewczynek natomiast Liliana Fabisińska. Każda propozycja zawiera po dwa opowiadania. Jedno napisane jest tekstem podzielonym na sylaby, co po przejściu z poziomu niższego, znacznie ułatwi czytanie. Drugie opowiadanie napisane jest metodą analityczno-syntetyczną. By utrwalić czytanie ze zrozumieniem w każdej części znajdują się quizy do rozwiązania po lekturze. Ich poprawne wykonanie pozwala dziecku na zdobycie nagrody – naklejki, które znajdują się na końcu książeczek.
Cała seria zachwyca estetyką wydania. Zarówno pod względem tekstu – ich autorami są znane nazwiska ze świata dziecięcej literatury – jak również szaty graficznej, ciekawej okładki oraz zgrabnego formatu wydania. Książki rekomendowane są przez doradcę metodycznego w dziedzinie wychowania przedszkolnego, co zdecydowanie podnosi ich walor dydaktyczny.
Historie związane z ukochanymi bohaterami filmów Disney`a na pewno zachęcają do sięgnięcia po lekturę. Zachęcam i ja – poszukujmy lektur, które pozwalają rozwijać wśród najmłodszych czytelnicze zainteresowania.
Iwona Pietrucha
Ocena 5
Tytuł: „Disney uczy. Przygoda z czytaniem. Czytam samodzielnie”
Autor: Urszula Kozłowska
Wydawnictwo AMEET Sp. z o. o.
Sugerowany wiek 5+
Tytuł: „Disney uczy. Przygoda z czytaniem. Czytam płynnie”
Autor: Liliana Fabisińska, Jakub Skworz
Wydawnictwo AMEET Sp. z o. o.
Sugerowany wiek 5+
Patronat portalu Qlturka.pl