Spytałam się dorosłych ludzi kiedy była Bitwa pod Grunwaldem. Ponieważ pracuję jako trener rozwoju osobistego i często spotykam się z różnymi środowiskami, grupami, łatwo było mi wykonać to doświadczenie. Dostawałam od razu chóralną odpowiedź: „15 lipca 1410”. Pytanie drugie brzmiało: „A jakie wnioski możemy z tego wydarzenia wyciągnąć?” I tu był już większy problem z uzyskaniem odpowiedzi, często towarzyszyła temu cisza…
Wniosek? Umiejętność uczenia się na pamięć przydaje się w życiu dorosłym. Jednak z doświadczenia wiem, że za mało rozwijane są takie umiejętności jak:
- wyciąganie wniosków i logiczne myślenie
- umiejętność patrzenia na temat/ problem z różnych perspektyw
- odwaga i pewność siebie
- współpraca w grupie i samodzielność
- umiejętności społeczne
- podejmowanie ryzyka, otwartość i wyciąganie wniosków z niepowodzeń
Czego uczą się nasze dzieci w szkole, w domu, na podwórku w dobie cyfrowej transformacji? Jakie umiejętności przydadzą im się w życiu dorosłym?
Odpowiedzi na te pytania zainspirowały nas (czyli grupę trenerów, pedagogów, coachów) do stworzenia innowacyjnego projektu dla dzieci i młodzieży. Czerpiąc ze swojego dużego doświadczenia w pracy z dorosłymi, dziećmi i młodzieżą, stworzyliśmy autorski projekt edukacyjny.
Podwórko Rozwoju to miejsce, w którym stawiamy na rozwijanie samoświadomości i umiejętności interpersonalnych.
Pracujemy projektowo, łącząc różne obszary nauki. Po to, by dzieci i młodzież od samego początku wchodziły w doświadczenie i widziały, że na naukę można patrzyć z różnych perspektyw. Nauka jest dla nas pretekstem do tego, żeby rozwijać umiejętności, które przydają się w życiu dorosłym.
Jeden z naszych projektów (ProjektoVnia) opiera się na spojrzeniu na temat „Światła” z różnych perspektyw:
- Film/media
- Kreatywność, innowacyjne myślenie i rozwiązywanie problemów (Design Thinking)
- Nauki humanistyczne (literatura i sztuka)
- Nauki ścisłe (fizyka/matematyka)
- Improwizacja i drama
Odkryjemy jak pojemnym obszarem jest temat światła: w fizyce, literaturze, obrazie, kreatywności, budowaniu pewności siebie, filmie i chemii. Na koniec semestru, opierając się na umiejętnościach współpracy w zespole dzieci opracują samodzielny projekt wykorzystując zdobytą wiedzę, umiejętności i doświadczenie.
Jesteśmy zespołem pasjonatów i profesjonalistów i ważne jest dla nas, żeby wspierać młodych ludzi w realizowaniu ich pasji, rozwijaniu talentów i odkrywaniu fascynującego świata nauki i sztuki.
Monika Zalewska