Artystyczne książki obrazkowe Wydawnictwa Dzika Małpa

naglowek_rwd

Wydawnictwo Dzika Małpa specjalizuje się w wydawaniu artystycznych książek obrazkowych.

Dzika Małpa o swoich publikacjach:

Cały proces twórczy skupia się w jednych rękach, dlatego nasze książki są w pełni autorskie, niepowtarzalne i unikatowe. Zawsze powstają z potrzeby serca. Cenimy sobie humor, nie stronimy jednak od tematów trudniejszych, nawiązujących do ekologii czy zagadnień związanych z wartościami w życiu człowieka.

Tworzymy zarówno narracyjne jak i nienarracyjne książki obrazkowe.

Zależy nam na wysokim poziomie artystycznym naszych publikacji, dlatego preferujemy warsztatowe techniki graficzne, takie jak: linoryt barwny, rysunek, gwasz; dedykowaną typografię, specjalnie zaprojektowaną do poszczególnych tytułów oraz nowoczesne techniki składu. Dużą wagę przykładamy do kształtowania percepcji wizualnej dzieci oraz nabywania wrażliwości estetycznej.

Nasze książki podobają się dzieciom!

eko_song_justyna_stefanczyk

ECO SONG – Książka obrazkowa podejmująca tematy związane z ekologią, ochroną gatunków oraz miejscem człowieka w ekosystemie. Konstrukcja literacka inspirowana jest pieśniami protestu (protest song) Boba Dylana. Celem opowieści jest kształtowanie empatii oraz odpowiedzialności za otaczający nas świat.

eko_song_justyna_stefanczyk14

Kategoria wiekowa: od 1 do 100 lat
Technika: gwasz, rysunek
Kategoria: narracyjna książka obrazkowa
Nagrody: TOP 10 BOOK DESIGN AWARD, COW International Design Festival, Illustration 2018

zwierzaki

CO ROBIĄ ZWIERZAKI? – książka obrazkowa, wprowadzająca pojęcia, w tym wypadku czasowniki. W zabawny sposób ilustruje charakterystyczne zachowania zwierząt oraz różnorodność wewnątrzgatunkową. Dynamiczne kompozycje utrzymane są w stonowanej gamie kolorystycznej. Konturowe przedstawienia teł i sylwetowe formy zwierząt rozwijają percepcję wzrokową dzieci.

zwierzaki2

Kategoria wiekowa: od 2 do 4 lat
Technika: gwasz, rysunek
Typografia: odręczna
Kategoria: nienarracyjna książka obrazkowa (konceptowa)
Nagrody: TOP 10 BOOK DESIGN AWARD, COW International Design Festival, Illustration 2016

Buldog_Odo

BULDOG ODO – opowieść o buldogu angielskim o imieniu Odo, który bardzo lubi spać. Śpi w różnych miejscach i pozycjach, ale wciąż marzy o dostaniu się na niezdobyte łóżko. Udaje mu się to na koniec historii. W książce wykorzystane są dwa rodzaje narracji, różniące się stylem graficznym – przedstawiające sceny z życia buldoga oraz jego myśli.

Buldog_Odo3

Kategoria wiekowa: od 2 do 4 lat
Technika: rysunek
Typografia: własny zestaw glifów
Kategoria: narracyjna książka obrazkowa

chaosik_okladka_logo

MAŁY ROBACZEK I CHAOSIK – Pierwsza narracyjna książka obrazkowa z serii o Małym Robaczku. Głównym tematem książki jest chaos, przybierający w opowieści postać psotnego Chaosika. W książce przedstawione są zdarzenia, kojarzące się przede wszystkim z zabawą, zmianą utartych ścieżek postępowania, otwartością na nieznane, afirmacją życia, równocześnie dla równowagi pojawiają się sceny wprowadzające zamęt, rozgardiasz, mętlik czy bałagan. Kluczowa ilustracja zaskakuje zmianą w postępowaniu Chaosika.

Wrażenie chaosu potęgują kompozycje otwarte, dynamiczne, diagonalne oraz mocne, wyraziste zestawienia barwne. Ilustracje czarno‑białe, kształtują percepcję wzrokową dzieci, a obrazy z gatunku znajdź różnicę ćwiczą koncentrację.

Książka ma charakter otwarty, można ją odczytywać na wiele sposobów, w kontekście osobistych doświadczeń i znaczeń. Podejmuje problem zmiany jako stałego elementu w życiu człowieka.

chaosik5

Kategoria wiekowa: od 3 do 7 lat
Technika: rysunek, linoryt barwny
Kategoria: narracyjna książka obrazkowa

robaczek_wolniaczek

MAŁY ROBACZEK I WOLNIACZEK – Druga z serii narracyjna książka obrazkowa o Małym Robaczku. Tym razem bohater spotyka na swej drodze Wolniaczka. Książka podejmuje temat wolność, niezbywalnego prawa każdego człowieka, gwarantującego niezależność myśli i działania.

Ilustracje mają spokojną kolorystykę, ciemne zielenie sugerują zwiększoną wrażliwość, odcienie błękitu mają działanie wyciszające, a gdzieniegdzie pojawiające się brązy reprezentują odporność psychiczną, witalność oraz wytrzymałość (S. Popek, Barwy i psychika, s. 143–144). Centralne kompozycje oraz puste przestrzenie wpływają na koncentrację dzieci. Książka ma spokojny charakter i trochę senną, marzycielska atmosferę.

Opowieść ma charakter uniwersalny i dotykał obszarów istotnych dla kształtującej się sfery emocjonalnej dzieci.

robaczek_wolniaczek10

Kategoria wiekowa: od 3 do 7 lat
Technika: rysunek, linoryt barwny
Kategoria: narracyjna książka obrazkowa

SERIA O MAŁYM ROBACZKU

Moje książki są w pełni autorskie, ponieważ zależało mi na samodzielnym wymyśleniu fabuły, napisaniu dialogów i wykonaniu wszystkich elementów graficznych. Zaprojektowałam ilustracje w formie kolaży, składających się z barwnych linorytów i linearnych rysunków, dopełnionych specjalnie opracowanym liternictwem.

Layout książek posiada elementy stałe, powtarzające się, będące cechą charakterystyczną serii. Wyklejka, strona tytułowa, dwie rozkładówki, rozpoczynające i kończące książki, mają taką samą formę graficzną, różnią się jedynie detalami.

Drobne różnice mają na celu podkreślenie odmiennego charakteru poszczególnych tytułów i są niejako testem na spostrzegawczość dzieci. Dodatkowo niektóre ilustracje w obydwu książkach opierają się na tożsamych założeniach kompozycyjnych lub narracyjnych i znajdują się w podobnych miejscach opowieści. Zabieg ten porządkuje i spaja serię. Powtórzenie narracyjne zastosowałam w scenie zapowiadającej rozpoczęcie przygód głównych bohaterów u podnóża nowego miejsca, tu miasta lub fabryki. Powtórzenie kompozycyjne możemy znaleźć na dynamicznych ilustracjach, z uciekającymi samochodami w jednej książce lub przemieszczającym się tłumem w drugiej oraz w przedstawieniach wnętrz mieszkań z gatunku znajdź różnicę.

Pretekstem powstania książek były słowa klucze, wokół których prowadziłam swoje opowieści. Wybór haseł wywoławczych był praktycznie nieograniczony i zaspokoił moją potrzebę wielowątkowości. Posłużyłam się desygnatami opisującymi miejsca i sytuacje. Ponieważ zazwyczaj książki obrazkowe pomagają dzieciom w zrozumieniu złożoności otaczającego ich świata, rozwijają wyobraźnię, wrażliwość, kształtują abstrakcyjne myślenie, próbują oswoić nieznane, często poruszają tematu trudne i niewygodne, wybrałam dwa słowa kluczowe, które mogą być istotne w tym procesie oraz są dla mnie szczególnie ważne, czyli chaos i wolność. Zestawiłam je z miejscami oglądanymi codziennie, fascynującymi wizualnie swoją złożonością oraz industrializacją formy, czyli miastem i fabryką.

Głównym bohaterem serii uczyniłam Małego Robaczka, z którym dziecko może się utożsamić. Jego postać pokazana jest lapidarnie, schematycznie, bez zbędnych szczegółów, zawsze w pewnym oddaleniu, aby wytworzyć przestrzeń dla wyobraźni dziecka. Towarzyszy mu postać drugoplanowa, czerwony samochodzik, mający spełniać funkcję cichego kompana, obecnego przyjaciela.

Kolejnym krokiem był wybór sposobu prowadzenia narracji, zdecydowałam się na personifikację zjawiska, sytuacji, stanu ducha, jakim jest wolność i chaos, aby ułatwić dzieciom ich zrozumienie. Cała oś historii opiera się na podroży głównego bohatera i jego interakcjach ze spotkanymi postaciami, w pierwszej książce napotkanego Chaosika, a w drugiej Wolniaczka.

Ważnym motywem psychologicznym i klamrą fabuły jest odejście z domu na początku książki i powrót na końcu. Ma to symbolizować, mentalne oddzielenie od rodziców, rodzaj niezależności, jaką uzyskuje dziecko w wieku czterech, pięciu lat oraz jego gotowość na indywidualne doświadczenia. Równocześnie powrót Robaczka do domu na końcu książki jest synonimem poczucia bezpieczeństwa i akceptacji rodziców.

W same dialogi wplotłam zwroty potoczne, których dzieci używają w życiu codziennym, związane z podróżą, zabawą czy samostanowieniem, mające na celu przywołanie konkretnych sytuacji i pokazanie ich z punktu widzenia uczestnika, a nie widza.

Według Ireny Słońskiej dzieci odczuwają zadowolenie, mając kontakt z dziełem, które odwołuje się do ich przeżyć i doświadczeń. Równocześnie książka powinna być dostosowana do ich rozwoju intelektualnego i psychicznego, aby w ogóle mogły nastąpić procesy poznawcze, będące sprzężeniem wielu skomplikowanych procesów myślowych na poziomie wizualnym, rozumowym i uczuciowym (I. Słońska s. 7–51). Ponieważ moimi ulubionymi ilustratorami są Bohdan Butenko oraz Mieczysław Piotrowski i tak jak oni cenię sobie abstrakcyjne poczucie humoru i absurdalność sytuacji, postanowiłam, że moje książki będą utrzymane w lekkim tonie, z elementami opowieści drogi oraz zwrotami akcji. Tak jak oni, postanowiłam twórczo czerpać z konwencji komiksu, stosując dialogi w dymkach, ale rezygnując z opisów sytuacyjnych. W samym projekcie graficznym pragnęłam zachować jednolity, spójny charakter, kwalifikujący całość publikacji do miana serii. Posłużyłam się techniką linorytu barwnego do ilustrowania miejsc oraz rysunku linearnego do pokazania postaci, ponieważ środki te były najbardziej adekwatne do etapu rozwoju percepcji wizualnej dzieci w wybranej grupie wiekowej. Mam na myśli widzenie konturowe oraz sylwetowe.

Każdej z książek dedykowałam kolory, w zależności od dynamiki problemu, jaki chciałam poruszyć. W obydwu dominują błękity i granaty, przy czym raz są zestawiane z czerwieniami dla wzmocnienia efektu ruchu, a raz z zieleniami i brązami – dla pokazania efektu stabilizacji. Przy czym czysta zieleń pojawia się tylko na początku i końcu książek, jako symbol domu rodzinnego głównego bohatera. W niektórych ilustracjach czerwień samochodu ma działanie dominanty, ożywiającej kompozycje. Nie stroniłam również od zestawień kontrastowych, np. czarno‑białych, które jako bardziej wyraziste i czytelne najbardziej podobały się dzieciom.

Do książki zaprojektowałam zestaw glifów, wywodzący się z pisma odręcznego, tzw. pisanek, nawiązujących do charakteru ilustracji oraz adekwatnych do użycia w krótkich dialogach. Zależało mi na ich wyrazistości i sile oddziaływania. Dlatego powstałe kształty liter zdecydowałam się wykonać w formie linorytu, aby wykorzystać uproszczenia i zniekształcenia wynikające z zastosowanej techniki. Wyselekcjonowany zestaw glifów został zdigitalizowany i służy do ręcznego układania liter.

Format serii został dobrany pod kątem czytelności ilustracji oraz wygody użytkownika. Zależało mi na tym, aby książka była poręczna oraz aby można ją było objąć jednym spojrzeniem. Dlatego zdecydowałam się na wymiar strony 21×21 cm. Większość ilustracji wykonałam jeden do jeden, aby od samego początku realizacji kontrolować proporcje elementów składowych oraz kompozycje rozkładówek. Książki zostały starannie wydrukowane w Polsce, na wysokiej jakości papierze Munken, 150 g.

 Justyna Stefańczyk

Dodaj komentarz