„O Jasiu i łodydze fasoli, o starej wiedźmie i o studni na końcu świata”

Lalka_O_Jasiu_medialna_fot. Marta Ankiersztejn-25-kopia

Marta Guśniowska wg Josepha Jacobsa „O Jasiu i łodydze fasoli, o starej wiedźmie
i o studni na końcu świata”. 
PREMIERA 6 grudnia 2019.

Marta Guśniowska wg Josepha Jacobsa

O Jasiu i łodydze fasoli, o starej wiedźmie i o studni na końcu świata

Reżyseria: Jakub Krofta

Scenografia i lalki: Matylda Kotlińska

Muzyka: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki

Reżyseria światła: Damian Pawella

Asystent reżysera: Roman Holc

W obsadzie: Alicja Czerniewicz (gościnnie), Grzegorz Feluś, Roman Holc, Wojciech Pałęcki, Andrzej Perzyna, Olga Ryl-Krystianowska, Wojciech Słupiński, Piotr Tworek

Opis spektaklu

Główną postacią przedstawienia jest wędrowny bajarz, jakich w dawnej Anglii było wielu, Bard Szortbred (nazwisko jest aluzją do tradycyjnego angielskiego kruchego ciastka). Bard Szortbred przemierza świat ze swym niewielkim teatrzykiem, w którym przedstawia baśnie.

Przedstawienie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Projekt współfinansuje Biuro Kultury m.st. Warszawy, http://www.um.warszawa.pl.

Reżyser o spektaklu:

„To jest moja pierwsza teatralna przygoda z Martą Guśniowską, której twórczość bardzo cenię i podziwiam. To też jest po dłuższym czasie moja kolejna przygoda z klasycznymi lalkami, na których się wychowałem. No i od roku 2006 już czwarta przygoda z zespołem Teatru Lalka, z którym bardzo lubię pracować. Temat tradycyjnych baśni angielskich nie jest dla mnie zupełnie nowy, kiedyś go dosyć obszernie eksplorowałem w swoim Teatrze DRAK w Czechach. Lubię surowość, szczerość i prosty humor, który jest typowy dla angielskiej tradycji ludowej i który, moim zdaniem, wyraźnie wpłynął na moją inną pasję – brytyjski big-beat. Dlatego chciałbym, żeby powstał spektakl zarówno poetycki, jak i ostry, trochę jak Beatlesi i Rolling Stonesi, lubię takie nieprawdopodobne połączenia.”

                                                                                                     Jakub Krofta

Biogramy twórców przedstawienia

Jakub Krofta – urodzony 1971 roku w Czeskich Budziejowicach. Reżyser, dramatopisarz, pedagog, wieloletni dyrektor artystyczny Teatru DRAK w Hradcu Králové, absolwent Akademii Teatralnej w Pradze, obecnie dyrektor artystyczny Wrocławskiego Teatru Lalek. Do tej pory wyreżyserował ponad osiemdziesiąt spektakli teatralnych, z których wiele zdobyło prestiżowe nagrody i zyskało uznanie w Czechach, w Polsce i na całym świecie.

Laureat Honorowej Nagrody im. Jana Dormana Polskiego Ośrodka ASSITEJ za rok 2008 dla wybitnego zagranicznego twórcy za „twórcze poszukiwanie współczesnego bohatera, odkrywanie nowoczesnego języka scenicznego, a także podejmowanie ważkiej problematyki dorastania w teatrze dla dzieci
i młodzieży”.

Spektakl w jego reżyserii Sam, czyli przygotowanie do życia w rodzinie został nagrodzony Grand Prix XX Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Laureat Nagrody Specjalnej XXIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za „konsekwentne promowanie polskiej dramaturgii współczesnej, poszukiwanie nowego języka teatru i dbałość o niezmiennie wysoki poziom rozmowy z widzem”.

W tandemie z dramatopisarką i kierowniczką literacką WTL Marią Wojtyszko został laureatem Wrocławskiej Nagrody Teatralnej 2017 za „celne artystyczne ujęcie spraw najtrudniejszych w mądrym i niepozbawionym humoru spektaklu dla dzieci i dorosłych Piekło-Niebo.”

Marta Guśniowska – z wykształcenia filozof (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), z zawodu dramatopisarka, od 2007 roku dramaturg Białostockiego Teatru Lalek. Jedna z najczęściej wystawianych polskich dramatopisarek, autorka kilkudziesięciu sztuk teatralnych pokazywanych w kraju i za granicą. Debiutowała Baśnią o Rycerzu bez Konia, na deskach Teatru Animacji w Poznaniu (2005). Tam również miał miejsce debiut reżyserski: A niech to Gęś kopnie! (2014). Wielokrotna laureatka rozlicznych konkursów, między innymi Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu), Konkursu Dramaturgicznego Teatroteka (ZAiKS i Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie), Konkursu Strefy Kontaktu (Wrocławski Teatr Współczesny), Konkursu na Słuchowisko (Program II Polskiego Radia), Konkursu na Treatment Filmu Animowanego (Polski Instytut Sztuki Filmowej) i wielu innych. Debiut prozatorski – A niech to Gęś kopnie! (książka wydana nakładem wydawnictwa Tashka, 2017) przyniósł wyróżnienie w konkursie Książka Roku 2017 organizowanym przez Polską Sekcję IBBY, a także wyróżnienie w konkursie Nagroda Literacka im. Kornela Makuszyńskiego – i wreszcie Nagrodę Ferdynanda Wspaniałego dla Najlepszej Polskiej Książki dla Dzieci 2017.

Laureatka Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2010).

Paweł Szamburski – klarnecista i kompozytor od lat związany z warszawską sceną niezależną Lado ABC. Występuje w zespołach: Bastarda, SzaZa, Ircha Clarinet Quartet oraz w autorskich projektach solowych (Ceratitis Capitata, Homo ludens). Tworzy muzykę na polu interdyscyplinarnym: dla teatru, filmu, słuchowisk radiowych, kina niemego czy teatru tańca. W 2009 roku wraz
z projektem SzaZa zdobył wyróżnienie za muzykę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontrapunkt w Szczecinie oraz nagrodę główną za muzykę od Ministra Kultury i od Teatru Narodowego w XV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Szamburski został także wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy (Francja 2009)
– Nagrodą „Sacem“ za najlepszą muzykę filmową.

Patryk Zakrocki – improwizator, kompozytor, rysownik. Studiował kompozycję u prof. B. Schaeffera i prof. Ripplemarka oraz literaturę na Wydziale Polonistyki UW. Gra na skrzypcotrąbce, altówce, oscylatorze i nietypowych instrumentach muzycznych. Zajmuje się spontaniczną kompozycją jako autor muzyki teatralnej i filmowej, instrumentalista i dyrygent. Współtworzy duet SzaZa, Spontaneus Chamber Music oraz inne wyjątkowe projekty własnego pomysłu: Polski Piach, Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego, Zakład Produkcji Dźwięku i Kino Dźwięku. Jest autorem utworów na składy akustyczne i elektroakustyczne, a także wielokanałowej muzyki wpisanej w architekturę. Komponuje do spekta­kli teatralnych, tańca współczesnego i filmów fabularnych, animowanych, dokumentalnych. Współpracuje z Lado Abc, Böłt i Fundacją Słuchaj.

Dodaj komentarz