W dniach 10 -11 lutego, we Wrocławiu rozpoczyna swoją działalność Teatr Małego Widza, który realizuje spektakle do dzieci od 1. roku życia. W ten wyjątkowy, inauguracyjny weekend zobaczymy spektakl „Rozplatanie tęczy” adresowany do dzieci 1-4 lat. Dla widzów teatru przygotowane zostało również sensoryczne foyer pełne inspirujących i niebanalnych zabawek prosto z lasu.
Teatr Małego Widza będzie prezentować swoje przedstawienia w niezależnym ośrodku kultury HART Hostel & Art zlokalizowanym w samym sercu Dziedzińca Artystycznego przy Rydygiera 25a, na wrocławskim Nadodrzu. Inicjatorką całego przedsięwzięcia jest aktorka, Agnieszka Bogdan.
Teatr Małego Widza to wyjątkowe miejsce, stworzone z myślą o NAJmłodszych widzach. Swoje spektakle adresujemy do dzieci już od 1. roku życia.
To teatr niezwykle kameralny – tylko 40 miejsc na widowni – teatr niemalże na wyciągnięcie ręki, bez wielkich dekoracji, bez dosłowności i moralizatorstwa, skupiony na rozmowie z dziećmi, oparty na zaufaniu do ich wyobraźni.
Tu nigdy nie gasną światła, tu mali widzowie mogą gadać, gaworzyć, wiercić się i kręcić. To teatr bezpieczny, w którym nic nie dzieje się nagle, nie ma potworów i stworów wyskakujących z nienacka. Akcja nie toczy się wartko, a sama fabuła jest raczej pretekstem, zaproszeniem do zabawy, niż wielowątkową historią. Teatr dla maluchów, to teatr dostosowany do ich percepcji, do ich sposobu oglądania świata, to teatr koloru, dźwięku, zapachu i dotyku. To teatr, w którym mały widz nie musi zadzierać głowy, bo wszystko dzieje się w „żabiej perspektywie”.
Repertuar w lutym:
Spektakl ROZPLATANIE TĘCZY dla dzieci w wieku 1-4 lat:
10 lutego godz. 10:00 i 16:00
11 lutego godz. 10:00 i 12:00
Spektakl CZTERY PORY ROKU dla dzieci w wieku 1-5 lat:
24 lutego godz. 10:00 i 16:00
25 lutego godz. 10:00 i 12:00
O spektaklach
ROZPLATANIE TĘCZY to zaproszenie do zabawy z wodą i kolorami. Spektakl tworzą obrazy, muzyka, rytm i gest – słowa schodzą tu na dalszy plan. „Rozplatanie tęczy” to rozmowa za pomocą zmysłów i emocji. To wzajemne słuchanie i obserwowanie. Nie chodzi tu o racjonalne rozumienie, ale raczej o doświadczanie i przeżywanie piękna, o inicjację do krainy wrażliwości, o udział w nowej rzeczywistości – takiej, która różni się od tej oglądanej na co dzień. Dzieci są współtwórcami spektaklu – obserwują przedmioty we wzajemnych relacjach, w relacji do siebie samych. Słuchają dźwięków jakimi komunikują się te przedmioty i jak opowiadają historie…
Pomysł, reżyseria i scenografia: Agnieszka Czekierda, Występuje: Dagmara Bąk, Czas trwania spektaklu ok. 30 min + 15 min zabawy.
CZTERY PORY ROKU to zaproszenie w niecodzienną podróż dookoła dziecięcej codzienności, gdzie dni płyną wolno, a cały świat jest wypełniony małymi cudami ukrytymi w kwiatku i kałuży, w motylku, piórku, a nawet w zwyczajnym praniu rozwieszonym na strychu. W tej podróży muzyka też nie jest zwyczajna, zabrzmią fragmenty koncertów skrzypcowych Antonio Vivaldiego, usłyszymy instrumenty – różne różniste, małe i duże, dziwne i zaskakujące.
„Cztery pory roku” to piękny, poetycki spektakl, który za pomocą tańca, obrazu i muzyki granej na żywo opowiada o tym, co najbardziej niesamowite i magiczne w otaczającym nas świecie – o przyrodzie. O jej rytmie, o tym jak się zmienia, ile ma barw i odcieni, i wreszcie ile emocji wywołują te wszystkie zjawiskowe momenty, kiedy pory roku są najpełniejsze i zarazem najpiękniejsze. Czekamy na te momenty. Kochamy Wiosnę, mimo, że ciągle się spóźnia, wiecznie coś gubi i w ogóle jest trochę roztrzepaną wariatką, kochamy Lato, które cudownie pachnie i jest taaaaakie romantyczne, Jesień – za to, że pozwala się pluskać w kałużach, a Zimę, że jest jak wielka puchowa poduszka.
Pomysł i reżyseria: Agnieszka Czekierda, Występują: Lena Kowalska i Iza Lamik, Opracowanie muzyczne: Iza Lamik, Czas trwania spektaklu: ok 30 min + 15 min zabawy
Foyer
Na otwarcie teatru przygotowane zostało sensoryczne foyer, gdzie dzieci wraz z rodzicami podczas oczekiwania na spektakl, jak również po nim, będą mogły twórczo i aktywnie spędzić czas. Nasze zielone foyer zostanie z nami na długo zapraszając do zabawy naturalnym drewnem, szyszkami, ścinkami, korą, patykami i gałązkami znalezionymi w runie leśnym. Ich kolor, zapach, ciężar, faktura, kształty, oddziałują na wszystkie zmysły. Dzięki swojej wyobraźni dzieci mogą bawić się nimi na wiele sposobów, bo możliwości ich użycia są nieograniczone. Do dotykania i eksplorowania zachęcać będą także ścieżki sensoryczne, wypełnione kamykami i mchem.
Filozofia TMW
W Teatrze Małego Widza dziecko jest PARTNEREM – pełnoprawnym odbiorcą sztuki i uczestnikiem kultury. Ta nadrzędna idea naszego teatru niezależnie od wieku odbiorcy się nie zmienia. Zmienia się wyłącznie sposób komunikacji i oddziaływania na wyobraźnię. Spektakle TMW chcą mówić do dzieci ich językiem, nie infantylnie i w udawany sposób, ale szczerze. To jest szczerość teatru, który nie służy sławie artystów, ale w którym aktorzy realnie przeżywają to co robią, poszukują szczególnego sposobu komunikacji rozumiejąc, że dzieci mają swoją własną przestrzeń i czas.
Po co dzieciom teatr?
Wrażliwość, empatia, inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne w dużej mierze kształtują się przez kontakt ze sztuką, przez doświadczanie sztuki i podejmowanie twórczych działań. I to właśnie po to cały ten teatr. Po to on człowiekowi. Po to dorosłym i po to dzieciom. Żeby kształtować wrażliwość, żeby uczyć empatii, żeby otwierać, budować i umacniać poczucie własnej wartości, żeby ćwiczyć odwagę formułowania i wyrażania własnych opinii, żeby zachęcać do ekspresji i żeby widzieć więcej, dalej, lepiej.
Teatr to dziedzina sztuki, która przepięknie operuje umownością, kiedy nie jest dosłowny, wymaga nieustannego zaangażowania wyobraźni. Pozostawiając dużo miejsca do własnej interpretacji, powoduje, że rodzi się potrzeba zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.
Jak i po co to robimy?
Wrażliwość i zmysły
Spektakle Teatru Małego Widza są bardzo SENSORYCZNE. Odwołują się do głębokiej dziecięcej WRAŻLIWOŚCI i angażują wiele zmysłów. Tutaj słowo mówione schodzi na dalszy plan, komunikujemy się z pomocą obrazów, muzyki, światła, rytmu, tańca, ruchu, nastroju, gestów i mimiki. A tematy? Ukryte są w codzienności, która dla rocznych, czy dwuletnich dzieci jest przedmiotem absolutnej fascynacji. Kolory, woda, piasek… to w nich zamknięta jest magia.
Przestrzeń dla dziecięcej wyobraźni
Nasze produkcje to zwykle synteza wielu sztuk, to spektaklo-koncerty, instalacje i performensy, w których bawimy się abstrakcją, eksperymentujemy bez końca, znajdujemy magię tam, gdzie na pierwszy rzut oka jej nie ma. Wykorzystujemy w spektaklach przedmioty codziennego użytku, dostrzegając ich inną stronę niż tylko tę funkcjonalną. Szukamy przestrzeni dla naturalnej dziecięcej ekspresji, płaszczyzny komunikacji, na której wspólnie uczymy się odbierania i wyrażania emocji. Odważnie operujemy umownością, dzięki której możemy pokazać dzieciom najpiękniejszy możliwy świat, świat ich własnej WYOBRAŹNI.
Teatr na wyciągnięcie ręki
Teatr Małego Widza to miejsce, gdzie dzieci mogą swobodnie wyrażać swoje opinie, komentować i śmiać się podczas spektaklu, kiedy tylko zechcą. To teatr, w którym mały widz nie musi zadzierać głowy, bo wszystko dzieje się w „żabiej perspektywie”, a scena jest dla widza na wyciągnięcie ręki. Na KAMERALNEJ widowni z 40 miejscami widzowie zasiadają na poduszkach, choć zdarza się, że na nich również leżą, kiedy tylko mają na to ochotę.
Naturalność, szczerość i prostota
Dzieci nieustannie eksperymentują i badają świat, patrząc, co z tego wyniknie. Dla nich nic nie jest oczywiste! Rzeczy proste i banalne są często niedoceniane przez dorosłych, a dzieci bez problemu dostrzegają w nich inne znaczenie. Cała siła i magia teatru dla tak małych dzieci polega na prostocie. To nie lada wyzwanie reżyserskie i aktorskie. Trzeba naprawdę ogromnej samodyscypliny, żeby nie komplikować przekazu, umieć rezygnować z nadmiaru pomysłów, ograniczać działania do tych najpotrzebniejszych, aby potem na tym minimalizmie budować wielkie emocje i utrzymywać napięcie. Małym dzieciom nie jest w spektaklu potrzebna skomplikowana fabuła, kolorowe stroje i dekoracje. Tu sensem wszystkich działań podejmowanych na scenie jest komunikacja, nawiązanie dialogu. Tutaj aktor nieustannie zabiega o atencję małego widza – poszukuje porozumienia. Język teatru, to tylko narzędzie w próbie dotarcia do wrażliwości małego dziecka. To ważne spotkanie. To coś więcej niż teatr.
Szacunek
Małe dziecko to widz absolutnie wyjątkowy. To widz, który jest w stanie odbierać spektakl teatralny wyłącznie na poziomie emocjonalnym i doznaniowym. Dziecko po prostu chłonie, tu i teraz, nie ocenia z góry, nie używa schematów, bo jeszcze ich nie ma, jest otwarte na eksperymenty, abstrakcję, jest wszystkiego ciekawe, dlatego może być genialnym odbiorcą nawet najtrudniejszych form teatralnych, z którymi wielu dorosłych miałoby problem.
Odpowiedzialność
Wierzymy w teatr, który pobudza dziecięcą wyobraźnię i który traktuje dzieci, jak równorzędnych partnerów, w którym docenia się ich inteligencję, zdolność do samodzielnego myślenia i analizowania, ich naturalną wrażliwość i otwartość na odbieranie różnorodnych bodźców. Tworząc spektakle teatralne poszukujemy prawdy, autentyczności i szczerości przekazu, bez przebieranek, „udawanek” i infantylizmów. Mamy świadomość, jak wielka spoczywa na nas odpowiedzialność, bo jest to odpowiedzialność za kształtowanie wrażliwości estetycznej przyszłych dorosłych odbiorców sztuki.
Program i szczegółowe informacje o planowanych wydarzeniach można uzyskać na stronie internetowej: www.teatrmalegowidza.wroclaw.pl Bilety są dostępne w sprzedaży elektronicznej, na stronie internetowej: www.teatrmalegowidza.wroclaw.pl w zakładce repertuar.
Teatr Małego Widza filia we Wrocławiu w budynku HART Hostel & Art
Rydygiera 25a (Dziedziniec artystyczny)
50-248 Wrocław
www.teatrmalegowidza.wroclaw.pl